کد مطلب:280064 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:611

دولت حق دولت مهدی است
(یوم الخلاص ص 357):

قال رسول الله (ص): هذه الامة مرحومة. فمنها نبیها و منها مهدیها. بنا فتح هذاالامر و بنا یختم و لنا ملك مؤجل، و لیس بعد ملكنا ملك، لاننا اهل العاقبة، و العاقبة للمتقین.

رسول اكرم (ص) فرمود: این امت رحمت شده است زیرا پیغمبر (ص) و مهدی (ع) از این امت می باشند بوسیله ما این امر گشوده شد و به ما ختم می گردد و حكومت ما در آینده است و پس از حكومت ما حكومتی نباشد زیرا ما اهل عاقبت و سرانجام هستیم و سرانجام خاص متقیان است.

(یوم الخلاص ص 388):

قال الصادق (ع): تزید المیاه فی دولته، و تمد الانهار، و تضاعف الارض اكلها لا تدخر شیئا تذهب الشحناه من قلوب العباد و یذهب الشر و یبقی الخیر.

حضرت امام صادق (ع) فرمود: در دولت مهدی (ع) آبها فزونی گیرد و نهرها كشیده شود و زمین محصول خود را مضاعف كند و چیزی را ذخیره نمی نماید و كینه از دل بندگان بیرون می رود و شر و بدی می رود و خیر می ماند.



[ صفحه 267]



(اصول الكافی ج 1 ص 471، یوم الخلاص ص 358):

قال الباقر (ع): ایها الناس: این تذهبون، و این یرادبكم؟!! بنا هدی الله اولكم، و بنا یختم اخركم... فان یكن لكم ملك معجل، فان لنا ملكا مؤجلا، و لیس بعد ملكنا ملك، لانا اهل العاقبة، یقول الله عزوجل. «والعاقبة للمتقین». فامر به هشام الی الحبس، فافتتن به المساجین لما راوا من دینه و ورعه و صدقه و علمه و قوة حجته. الحدیث.

حضرت امام باقر (ع) فرمود: ای مردم به كجا می روید و چه مقصودی بوسیله شما دارند؟!! بوسیله ما خدا گذشتگان شما را هدایت فرمود و به ما آخر شما ختم می گردد. اگر حكومت معجل اینك برای شما است برای ما در آینده حكومت خواهد بود و پس از حكومت ما حكومتی نیست. زیرا مردم عاقبت ما می باشیم و خدای عزوجل فرماید:«و عاقبت خاص متقیان و پرهیزگاران می باشد» هشام ابن عبدالملك حضرت را به حبس برد و لی زندانیان مفتون حضرت شدند زیرا دین و پارسائی و راستی و علم و برهان قوی او را دیدند. الحدیث.

(یوم الخلاص ص 361):

قال النبی (ص): وزراء المهدی من الاعاجم، ما فیهم عربی. یتكلمون العربیة، و هم اخلص الوزراء، و افضل الوزراء.

رسول خدا (ص) فرمود: وزیران مهدی (ع) از غیر عرب می باشند و در میان آنان عرب یافت نشود همه به لغت عرب تكلم كنند و آنان مخلص ترین و برترین وزیران باشند.

(كشف النعمة ج 2 ص 465):

و روی ابوخدیجة عن ابیعبدالله (ع) انه قال: اذا قام القائم جاء بامر جدید كما دعا رسول الله (ص) فی بدو الاسلام الی امر جدید.

ابوخدیجه از امام صادق (ع) روایت كرده كه فرموده: چون قائم (ع) قیام فرماید امر جدید و تازه می آورد همچنانكه رسول الله (ص) در آغاز اسلام امر تازه آورد.

(یوم الخلاص ص 361، اثبات الهداة ج 3 ص 640، عقدالدرر ص 426):

قال رسول الله (ص): یأوی الی المهدی امته كما تاوی النحل الی یعسو بها و یسیطر العدل حتی یكون الناس علی مثل امرهم الاول یوقظ نائما و لا یهریق دما.



[ صفحه 268]



حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: امت بسوی مهدی (ع) می شتابند و جا می گیرند بدانگونه كه زنبور عسل بسوی میر خود می شتابند و عدل مسلط می گردد تا آنجا كه مردم به حال آغاز اسلام خواهند بود نه خفته ای را بیدار كنند و نه خونی بریزد.

(منتخب الاثر ص 474، یوم الخلاص ص 362):

قال رسول الله (ص): و یذهب الزنی و شرب الخمر و یذهب الریا و یقبل الناس علی العبادات و تؤدی الامانات... و تهلك الاشرار و تبقی الأخیار.

رسول خدا (ص) فرمود: زنا و شرابخواری و ربا از میان می رود و مردم روی به عبادات آوردند و امانات اداء می شوند و اشرار هلاك می گردند و نیكان باقی می مانند.

(الغیبة للشیخ ص 114، بحار ج 51 ص 75، یوم الخلاص ص 362):

قال رسول الله (ص): یفرج الله بالمهدی عن الامة. یملا قلوب العباد عبادة و یسعهم عدله به یمحق الله الكذب و یذهب الزمان الكلب و یخرج ذل الرق من اعناقكم.

رسول خدا (ص) فرمود: خدا بوسیله ی مهدی (ع) به امت گشایش می دهد دلهای بندگانرا پر از عبادت می كند و عدلش فراگیر همه می شود و بوسیله خدا دروغرا نابود می سازد و روزگار سخت و رنج آور را می برد و ذلت بردگی و بندگی از گردنهای شما بیرون می كند.

(یوم الخلاص ص 362):

قال رسول الله (ص): یحبه ساكن الارض و ساكن السماء. و ترسل السماء قطرها، و تخرج الارض نباتها لا تمسك منه شیئا... یعیش فیهم سبع سنین او ثمانیا او تسعا یتمنی الاحیاء الاموات لبروا العدل و الطمأنینة و ما صنع الله باهل الارض من خیره.

رسول خدا (ص) فرمود: مهدی (ع) را ساكنان زمین و آسمان دوست می دارند و آسمان بارانش را می دهد و زمین روئیدنی های خود را می رویاند و چیزی نگاه نمی دارد. مهدی (ع) در میان مردم هفت یا هشت یا نه سال حكومت می كند مردگان آرزوی زنده شدن كنند چون عدل و اطمینان و خیر بسیاری را كه خدا به ساكنان زمین می رساند نبینند.



[ صفحه 269]



(كشف النعمة ج 2 ص 465):

عن ابیعبدالله (ع) قال: اذا قام القائم (ع) دعا الناس الی الاسلام جدیدا و هداهم الی امر قد دثر فضل عنه الجمهور و انما سمی القائم (ع) مهدیا لانه یهدی الی امر مضلول عنه و سمی بالقائم لقیامه بالحق.

حضرت امام صادق (ع) فرمود: چون قائم (ع) قیام كند مردم را به اسلام جدید دعوت فرماید و به امری كه كهنه شد و جمهور مردم از آن گمراه مانده اند هدایت كند و از آن جهت مهدیش (ع) نامند كه به امر گمشده هدایت كند و قائمش (ع) نامند چون قیام بحق فرمایند.

(كشف النعمة ج 2 ص 463):

روی عبدالكریم الخثعمی قال: قلت لابی عبدالله (ع): كم یملك القائم (ع) قال: سبع سنین تطول له الایام و اللیالی، حتی تكون السنة من سنیه مقدار عشر سنین من سنیكم، فیكون سنو ملكه سبعین سنة من سنیكم هذه، و اذا ان قیامه مطر الناس جمادی الاخرة و عشرة ایام من رجب مطرا لم یرالخلایق مثله فینبت الله به لحوم المؤمنین و ابدانهم فی قبورهم، فكانی انظر الیهم مقبلین من قبل جهته ینفصون شعورهم من التراب.

عبدالكریم خثعمی گفت: به حضرت امام صادق (ع) عرض كردم: حضرت قائم (ع) چقدر حكومت می كند؟ فرمود: هفت سال روزها و شبهای حضرت طول می كشد تا حدی كه یكسال او بمقدار ده سال شما باشد پس با این حساب مدت حكومت او هفتاد سال شما خواهد بود و چون زمان قیامش فرا رسد در ماه جمادی الثانیة و ده روز از ماه رجب المرجب بارانی خواهد آمد كه مردم مانند آنرا ندیده باشند كه بر اثر آن گوشتهای بدن مؤمنین در قبرهایشان بروید گوئی كه من می بینم آنانرا از مقابل ایشان كه خاكرا از موهای خود می تكانند.

(كشف النعمة ج 2 ص 465):

عن ابیعبدالله (ع) قال: اذا قام القائم (ع) حكم بالعدل و ارتفع فی ایامه الجور، و امنت به السبل و اخرجت الارض بركاتها و رد كل حق الی اهله، و لم یبق اهل دین حتی یظهروا لاسلام و یعترفوا بالایمان اما سمعت الله عزوجل. یقول:«و له اسلم من



[ صفحه 270]



فی السموات والارض طوعا و كرها و الیه یرجعون» (آل عمران آیه 83).

امام صادق (ع) فرمود: چون قائم (ع) قیام كند حكم بعدل فرماید و در روزگار او ظلم و ستم برداشته می شود و راه ها ایمن می گردد و زمین بركات خود را بیرون دهد حق به صاحب حق برمی گردد و هیچ صاحب دینی باقی نمی ماند مگر اینكه اظهار اسلام نماید و اعتراف به ایمان نماید مگر نشنیده ای كه خدای عزوجل در قرآن كریم فرماید:«و تسلیم او می شود كسیكه در آسمانها و زمین می باشند خواه از روی میل و خواه از روی بی میلی».

(عقدالدرر ص 228):

عن ابیعبدالله (ص) انه قال: اذا خرج المهدی (ع)، لم یكن بینه و بین العرب و قریش الا السیف و ما یستعجلون بخروج المهدی و الله ما لباسه الا الغلیظ و لا طعامه الا الشعیر و ما هو الا السیف و الموت تحت ظل السیف.

امام صادق (ع) فرمود: چون مهدی (ع) خروج فرماید میان او و میان عرب و قریش جز شمشیر چیزی نباشد و چرا در خروج مهدی (ع) شتاب می كنند بخدا قسم لباسش غلیظ و خشن است و غذایش جز جو چیز دیگری نیست و او جز شمشیر چیزی ندارد و مرگ در زیر سایه شمشیر باشد.

(كشف النعمة ج 2 ص 534):

عن ابی جعفر (ع)قال: القائم منا منصور بالرعب، مؤید بالنصر، تطوی له الارض و تظهره له الكنوز و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب، و یظهرالله دینه علی الدین كله و لو كره المشركون، فلا یبقی علی وجه الارض خراب الا عمر و ینزل روح الله عیسی بن مریم فیصلی خلفه، قال الراوی: فقلت له: یابن رسول الله (ص) و متی یخرج قائمكم؟ قال: اذا تشبه الرجال بالنساء، و النساء بالرجال، و اكتفی الرجال بالرجال، و النساء بالنساء، و ركب ذوات الفروج السروج، و قبلت شهادات الزور، و ردت شهادات العدول، و استخف الناس بالریاء، و ارتكاب الزنا، و اكل الربا، و اتقی الاشرار مخالفة السنتهم، و خرج السفیانی من الشام، و الیمانی من الیمن، و خسف بالبیداء، و قتل غلام من آل محمد (ص) بین الركن و المقام اسمه محمد بن الحسن النفس الزكیة و جاءت صیحة من السماء بان الحق معه و مع شیعته فعند



[ صفحه 271]



ذلك خروج قائمنا فاذا خرج اسند ظهره الی الكعبة و اجتمع الیه ثلاثماة و ثلاثة عشر رجلا، فاول ما ینطق به هذه الایة: «بقیة الله خیر لكم ان كنتم مؤمنین» ثم یقول: انا بقیةالله و خلیفته و حجته علیكم فلا یسلم علیه مسلم الا قال السلام علیك یا بقیة الله فی الأرض فاذا اجتمع له العقد عشرة الاف رجل فلا یبقی فی الارض معبود من دون الله من صنم الا وقعت فیه نار فاحترق و ذلك بعد غیبة طویلة لیعلم الله من یطیعه بالغیب و یؤمن به.

حضرت امام باقر (ع) فرمود: قائم ما (ع) بوسیله رعب و ترس (در دل دشمنان) نصرت و یاری شده و با پیروزی تائید گشته زمین برای او درنوردیده شود و گنجها آشكار گردد و حكومتش به شرق و غرب فرا رسد و خدا دین او را بر همه ادیان غلبة دهد و اگر چه مشركان نپسندند پس بر روی زمین هیچ ویرانی نمی ماند جز آنكه آباد گردد و روح الله عیسی بن مریم (ع) نازل شود و به او اقتدا در نماز نماید. راوی گوید: من به امام (ع) عرض كردم: یابن رسول الله (ص) چه وقتی قائم شما (ع) خروج می كند؟ فرمود: زمانی كه مردان به زنان و زنان به مردان شباهت جویند و مردان با مردان و زنان با زنان بسندگی كنند، و زنان زین سوار شوند و شهادتهای دروغ پذیرفته و شهادتهای عادلان رد شوند و مردم ریاكاری و زنا و خوردن ربا را سبك شمرند و از بدان بخاطر زبانهایشان ترسیده شود و سفیانی از شام و یمانی از یمن خارج گردند و خسف و فروروی در بیابان پیش آید و پسری از آل محمد (ص) بنام محمد بن الحسن نفس زكیه میان ركن و مقام كشته شود و صیحه آسمانی بیاید كه حق با مهدی (ع) و شیعیان او است در این هنگام قائم ما (ع) خروج فرماید و چون خروج كند پشت به كعبه مشرفة گذارد و سیصد و سیزده نفر در خدمتش جمع آیند نخستین سخنی كه گوید: این آیه كریمه باشد:«بقیة الله برای شما بهتر است اگر موفق باشید» سپس فرماید: من بقیة الله و خلیفه خدا و حجتش بر شما می باشیم پس هیچكس نیست كه به او سلام عرض كند مگر به این جمله:«سلام بر تو ای بقیة الله در زمین» و چون ده هزار تن بر او گرد آیند در زمین معبود باطلی بجز خدا از قبیل هر بتی باقی نماند مگر آتش زده شود و این خروج پس از غیبت طولانی صورت خواهد گرفت تا خدا بداند چه كسی در غیب اطاعت او كند و ایمان به او داشته باشد.



[ صفحه 272]



(كشف النعمه ج 2 ص 466):

عن ابی جعفر (ع) انه قال: اذا قام قائم آل محمد (ع) ضرب فساطیط لمن یعلم الناس القران علی ما انزله الله جل جلاله، فأصعب ما یكون علی من حفظه لانه یخالف التألیف.

امام باقر (ع) فرمود: چون قائم آل محمد صلوات الله و سلامه علیهم قیام فرماید خیمه های نصب می كنند برای كسانی كه قرآن را بهمان نحوی كه خدای جل جلاله نازل فرموده به مردم تعلیم دهند و حفظ كردن آن بسیار دشوار باشد زیرا آن بر خلاف تألیف فعلی خواهد بود.

(عقدالدرر ص 227)

عن الحسن بن هارون بیاع الانماط، قال: كنت عند ابی عبدالله (الحسین بن علی (ع)) جالسا فساله المعلی بن خنیس: ایسیر المهدی (ع) اذا خرج بخلاف سیرة علی (ع)؟ قال: نعم، و ذلك ان علیا (ع) سار باللین و الكف لانه علم ان شیعته سیظهر علیهم من بعده و ان المهدی اذا خرج سار فیهم بالبسط و السبی، و ذلك انه یعلم ان شیعته لن یظهر علیهم من بعده ابدا.

بنقل از حسن بن هرون فروشنده فرش گفت: در خدمت حضرت امام صادق (ع) نشسته بودم كه معلی بن خنیس از حضرت پرسید آیا روش مهدی (ع) هنگامی كه خروج كند برخلاف سیره حضرت امیرالمؤمنین (ع) خواهد بود؟ فرمود: آری بخاطر آنكه امیرالمؤمنین (ع) روش نرم و خویشتن داری داشت زیرا می دانست كه پس از او كسی بر شیعیان حكومت می كند و مهدی (ع) چون خروج كند سیره بسط و اسیر گرفتن دارد زیرا می داند كه پس از او كسی بر شیعیان حكومت نخواهد كرد.

(عقدالدرر ص 227):

عن عبدالله بن عطاء، قال: سألت اباجعفر محمد بن علی الباقر (ع)، فقلت: اذا خرج المهدی بای سیرة یسیر؟ قال: یهدم ما قبله. كما صنع رسول الله (ص) و یستأیف الاسلام جدیدا.

بنقل از عبدالله بن عطاء گفت: از امام باقر محمد بن علی صلوات الله و سلامه علیهما پرسیدم و عرض كردم: وقتی كه مهدی (ع) خروج فرماید روش و سیره اش چیست؟



[ صفحه 273]



فرمود: هر چه را پیش از خودش بوده واژگون كند چنانكه حضرت رسول اكرم (ص) عمل كرد و اسلام را تجدید خواهد فرمود.

(عقدالدرر ص 227):

عن محمد بن مسلم (ره) قال: سمعت اباجعفر (ع) یقول: لو یعلم الناس ما یصنع المهدی اذا خرج لاحب اكثرهم ان لا یروه مما یقتل من الناس اما انه لا یبدأ الا بقریش فلا یأخذ منها الا السیف و لا یعطیها الا السیف حتی یقول كثیر من الناس ما هذا من آل محمد لو كان من آل محمد (ص) لرحم.

بنقل از محمد بن مسلم (ره) گفت: از امام باقر (ع) شنیدم می فرمود: اگر مردم بدانند كه مهدی (ع) بهنگام خروجش چه می كند؟ اكثرشان دوست بدارند كه او را نبینند از كشتاری كه از مردم می كند هان كه آغاز از قریش خواهد كرد اخذ و عطای او شمشیر باشد تا آنجا كه بسیاری از مردم گویند: این از آل محمد (ع) نیست اگر از آنان می بود رحم می كرد.

(عقدالدرر ص 235):

عن ام سلمه، زوج النبی (ص) فی قصة المهدی (ع) قال: فیقسم المال و یعمل فی الناس بسنة نبیهم (ص) و یلقی الاسلام بجرانه الی الارض فیلبث سبع سنین ثم یتوفی و یصلی علیه المسلمون.

بنقل از ام سلمه (رض) همسر حضرت رسول اكرم (ص) از رسول خدا (ص) در قصه و داستان مهدی (ع) فرمود: پس مال را یكسان تقسیم می كند و به روش پیغمبر (ص) با مردم رفتار دارد و اسلام را در زمین مستقر و ثابت می سازد و هفت سال حكومت می كند سپس از دنیا می رود و مسلمانان بر او نماز گذارند.

(بحار ج 51 ص 84 و منتخب الاثر ص 152 و كشف الغمه ج 2 ص 473 و یوم الخلاص ص 358 و اعیان الشیعه ج 2 ص 53):

سئل علی (ع) عن رسول الله (ص): امنا آل محمد، المهدی ام من غیرنا؟ فقال (ص): لابل منا یختم الله به الدین كما فتح بنا. بنا ینقذون من الفتنة كما انفذوا من الشرك. و بنا یؤلف الله بین قلوبهم بعد عداوة الفتنة، كما الف بین قلوبهم بعد عداوة الشرك و بنا یصبحون بعد عداوة الفتنة اخوانا، كما اصبحوا بعد عداوة



[ صفحه 274]



الشرك اخوانا فی دینهم.

امیرالمؤمنین (ع) از رسول الله (ص) پرسید مهدی (ع) از ما آل محمد (ع) است یا از غیر ما؟ فرمود نه: بلكه از ما می باشد خدا دین را بوسیله او ختم می كند چنانكه بوسیله ما آغاز كرد بوسیله ما مردم از فتنه نجات یافتند چنانكه از شرك رها شدند و بوسیله ما خدا میان قلبهایشان الفت افكند پس از دشمنی فتنه چنانكه پس از دشمنی شرك میان قلبهای آنها تألیف كرد و بوسیله ما پس از دشمنی فتنه برادر شدند چنانكه پس از دشمنی مشرك برادران دینی گشتند.

(اثبات الهداة ج 3 ص 450):

عن ابی بصیر (ره) عن ابی عبدالله (ع) فی حدیث قال: اما لوقد قام قائمنا بعث الله الیه قوما من شیعتنا قباع سیوفهم علی عواتقهم فبلغ ذلك قوما من شیعتنا لم یموتوا، فیقولون: بعث فلان و فلان و فلان من قبورهم و هم مع القائم فیبلغ ذلك قوما من عدونا، فیقولون: یا معشر الشیعة ما اكذبكم هذه دولتكم و انتم تكذبون فیها لا و الله ما عاش هؤلاء و لا یبعثون الی یوم القیامة قال: فحكی الله قولهم فقال: تعالی «و اقسموا بالله جهد ایمانهم لا یبعث الله من بموت».

بنقل از ابی بصیر (ره) از حضرت امام صادق (ع) در ضمن حدیثی فرمود: همان وقتی كه قائم ما (ع) قیام كند خدا گروهی از شیعیان ما را برمی انگیزد قبضه های شمشیرشان بر دوشهای آنان قرار دارد این خبر به گروهی از شیعیان ما كه نمرده اند می رسد گویند: فلان و فلان از قبرهایشان برانگیخته شده اند و آنان همراه حضرت قائمند این خبر به گروهی از دشمنان ما می رسد گویند: ای گروه شیعه چقدر دروغگو هستید این دوست شما است و شما در آن دروغ می گوئید نه بخدا قسم این گروه زندگی نمی كنند و تا روز قیامت برانگیخته نمی شوند حضرت فرمود: پس خدای تعالی گفتار آنها را در قرآن شریف یاد فرموده:«و قسم استوار بخدا یاد كنند كه خدا هر كس را كه مرده مبعوث نفرماید».

(اثبات الهداة ج 3 ص 559):

و روی ان الصادق (ع) كان كثیرا ما یقول:

لكل اناس دولة یرقبونها و دولتنا فی اخر الدهر تظهر



[ صفحه 275]



و روایت شده كه امام صادق (ع) بسیار فرمود:

هر قومی دولتی دارند و انتظار آنرا می برند و دولت ما در آخر الزمان ظاهر می شود

(اثبات الهداة ج 3 ص 570):

عن علی بن حمزة العلوی قال: سمعت ابامحمد (ع) یقول: قد ولد ولی الله و حجته علی عباده و خلیفتی من بعدی، مختونا لیلة النصف من شعبان سنة خمس و خمسین و مائتین عند طلوع الفجر (الحدیث).

بنقل علی بن حمزه علوی گفت: از حضرت امام حسن عسكری (ع) شنیدم می فرمود: ولی الله و حجت خدا بر بندگانش و جانشین پس از من ختنه شده در شب نیمه ی شعبان المعظم بهنگام طلوع فجر به سال دویست و پنجاه و پنج متولد گردید. الحدیث.

(اثبات الهداة ج 3ص 572):

عن عیسی بن محمد الجوهری فی حدیث طویل انه خرج هو و جماعة لتهنئة ابی محمد (ع) بولد المهدی (ع) قال: فاخبرنا اخواننا ان المولود كان وقت طلوع الفجر لیلة الجمعة فی شعبان، فلما دخلنا علی ابی محمد (ع) بدأنا بالتهنئة قبل ان نبدأه بالسلام الی ان قال: فقال لنا قبل السوال: و فیكم من اضمر عن مسئلتی عن ولدی المهدی، و این هو؟ و قد استودعته الله كما استودعت ام موسی حین قدفته فی التابوت فی الیم الی ان رده الله الیها.

بنقل از عیسی بن محمد جوهری در ضمن حدیثی طولانی گفت: كه او با جمعی بیرون رفتند برای عرض تبریك به امام حسن عسكری (ع) به مناسبت ولادت مهدی (ع) برادران ما خبر داده بودند كه مولود عزیز بوقت طلوع فجر در شب جمعه ماه شعبان المعظم بدنیا آمده چون بخدمت امام (ع) رسیدم امام (ع) پیش از اینكه ما سلام عرض كنیم بما تبریك گفت تا آنجا كه گوید: امام (ع) پیش از سئوال ما فرمود: در میان شما كسی است قصد دارد كه درباره ی فرزندم مهدی (ع) از من بپرسد كه او در كجا است؟ و من او را بخدا سپرده ام چنانكه مادر موسی (ع) موسی (ع) را وقتی كه در تابوت گذارد و به دریا افكند بخدا سپرد تا آنكه خدا او را به مادرش برگردانید.



[ صفحه 276]



(اثبات الهداة ج 3 ص 623):

فی روایة احمد و غیره: المهدی منا اهل البیت یصلحه الله فی لیلة، و الطبرانی: المهدی منا یختتم بنا كم فتح بنا، قال و حدیث لا مهدی الا عیسی قال البیهقی: تفرد به محمد ابن خالد، و قال الحاكم: انه مجهول، و صرح النسائی بانه منكر.(انتهی).

در روایت احمد و غیره است: مهدی (ع) از اهل بیت (ع) می باشد خدا كار او را در یك شب اصلاح فرماید در روایت طبرانی است: مهدی (ع) از ما است ختم دین بوسیله ما باشد چنانكه آغاز دین با ما بوده گوید: و حدیث مهدی (ع) فقط عیسی (ع) است بیهقی گفته: در این عقیده محمد ابن خالد متفرد است حاكم گوید: محمد ابن خالد مجهول است. نسائی گوید او منكر است.

(بحار ج 52 ص 144):

عن امیة ابن علی عن رجل قال: قلت لابی عبدالله (ع): ایما افضل نحن او اصحاب القائم؟ قال: فقال لی: انتم افضل من اصحاب القائم و ذلك انكم تمسون و تصبحون خائفین علی امامكم و علی انفسكم من ائمة الجور، ان صلیتكم فصلاتكم فی تقیة، و ان صمتم فصیامكم فی تقیه، و ان حججتم فحجكم فی تقیة، و ان شهدتم لم تقبل شهادتكم، و عدد اشیاء من نحو هذا مثل هذه، فقلت: فما نتمنی القائم (ع) اذا كان علی هذا؟ قال: فقال لی: سبحان الله اما تحب ان یظهر العدل و یأمن السبل و ینصف المظلوم.

بنقل از امیة ابن علی از مردی گفت: به حضرت امام صادق (ع) عرض كردم: كدام یك برتر است؟ ما یا اصحاب حضرت مهدی (ع)؟ فرمود: شما از اصحاب قائم (ع) برتر می باشد بدین جهت كه شما در صبح و شام بر امام (ع) خود و بر خودتان از آسیب رهبران و حاكمان ستم می ترسید اگر نماز می گذارید با تقیه است و اگر روزه دارید با تقیه است و اگر حج كنید در تقیه است و اگر شهادت دهید شهادت شما را نپذیرند و چیزهای دیگری از این قبیل را شماره فرمود: عرض كردم پس چرا آرزوی قائم (ع) داریم اگر این چنین است؟ امام (ع) فرمود: سبحان الله آیا دوست نداری كه عدل ظاهر شود و راه ها ایمن گردد و انتقام مظلوم از ظالم گرفته شود؟



[ صفحه 277]



(بحار ج 52 ص 372):

قال ابوعبدالله (ع): یكون شیعتنا فی دولة القائم (ع) سنام الارض و حكامها یعطی كل رجل منهم قوة اربعین رجلا و قال ابوجعفر (ع): القی الرعب فی قلوب شیعتنا من عدونا، فاذا وقع امرنا و خرج مهدینا كان احدهم اجری ء من اللیث و امضی من السنان، یطا عدونا بقلامیه و یقتله بكفیه. الخبر.

امام صادق (ع) فرمود: شیعیان ما در دولت قائم (ع) صاحبان مقامات بلند و حاكمان زمین باشند بهر یك نیروی چهل مرده داده می شود. حضرت امام باقر (ع) فرمود، ترس دشمنان بر دل شیعیان ما افكنده می شود چون حكومت ما فرا رسد و مهدی ما (ع) خروج كند هر فرد شیعة با جرئت تر از شیر و نافذتر از نیزه گردد دشمنان ما را لگدكوب كند و با دست خود آنها را بكشد.



[ صفحه 278]